Τα πρώτα βήματα του Χριστού
Κατηγορίες
- 'Αγγελοι
- “Διακαινήσιμος” ἑβδομάδα
- Αγάπη
- Αγία Γραφή
- Αγία Ζωνη
- Αγία Τριάδα
- Αγιασμός
- Άγιο Πάσχα
- Άγιο Πνεύμα
- Άγιο Φως
- Άγιοι
- Άγιοι Προστάτες
- Άγιον Όρος
- Αγιορειτικές πρακτικές ιατρικές συνταγές
- Άγιος Βαλεντίνος
- Άγιος Ιούδας ο Θαδδαίος
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
- Άγιος Νεκτάριος
- Άγιος Παναγής Μπασιάς
- Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης
- Άγιος Χαράλαμπος
- Άγχος
- Ακολουθίες-Ώρες
- Αμαρτία
- Αμήν
- Ανάδοχοι
- Ανακοινώσεις
- Ανταγωνισμός
- Αντίδωρο
- Απελπισία
- Απόκριες
- Απολυτίκια (Video)
- Απορίες
- Αποφθέγματα
- Αρετή
- Αρραβώνας
- Ασθένειες
- Αυτογνωσία
- Αυτοθυσία
- Αυτοκτονία
- Βάπτιση
- Βασκανία-Ξεμάτιασμα
- Βίοι Αγίων
- Γάμος
- Γέροντας Θαδδαίος
- Γεροντικόν
- Γέρων Νεκτάριος Καμάριζας
- Γέρων Παϊσιος
- Γνωμικά Αγίου Νεκταρίου
- Γονείς
- Γυνή
- Δαιμονισμός.
- Δάκρυ της Παναγίας
- Δάσκαλος
- Δέκα Εντολές
- Δεκαπενταύγουστος
- Δια Χριστόν Σαλοί
- Διαζύγιο
- Διάφορα
- Διδακτικές Ιστορίες
- Διδαχές
- Δοκιμασίες
- Εαυτός
- Εγωϊσμός
- Ειρήνη
- Ειρωνία
- Εκκλησία
- Εκκλησιασμός
- Εκτρώσεις.
- Ελευθερία
- Ελπίδα
- Εννιάμερα Παναγίας
- Εξομολόγηση
- Εξωσωματική Γονιμοποίηση
- Επιστολές Αγίου Νεκταρίου
- Εργασία
- Ευαγγέλιο Κυριακής
- Ευχή
- Η Συντέλεια του Κόσμου
- Θαύματα
- Θαύματα Αγίου Νεκταρίου
- Θεία Κοινωνία
- Θεία Χάρις
- Θεολογικά
- Θεός
- Θεοφάνεια
- Θλίψη
- Θυμός
- Ι.Μ.Ζωοδόχου Πηγής Ανθοχωρίου Μετσόβου
- Ιερές Εικόνες
- Ἱερεύς
- Ιεροί Κανόνες
- Ισότητα
- Ιστορικά
- Καμπάνα
- Καντήλι...
- Κάπνισμα
- Κάρτα του Πολίτη
- Καταβασίες Χριστουγέννων
- Κατάθλιψη
- Κατάκριση
- Καταλαλιά
- Κατηχητικό
- Κεκοιμημένοι
- Κλίμαξ
- Κόλλυβα
- Κολλυβάδες
- Κομποσκοίνι
- Κυριακή
- Κυριακή Βαϊων
- Κυριακή του Θωμά
- Λειτουργίες
- Λειτουργίες Μεγάλης Εβδομάδας
- Λεχώνες
- Λιβάνι
- Λογισμοί
- Μαγεία
- Μεγάλη Δευτέρα
- Μεγάλη Εβδομάδα
- Μεγάλη Παρασκευή
- Μεγάλη Πέμπτη
- Μεγάλη Σαρρακοστή
- Μεγάλη Τετάρτη
- Μεγάλη Τρίτη
- Μεγάλο Σάββατο
- Μεσοπεντηκοστή
- Μεταμόρφωση του Σωτήρος
- Μεταμόσχευση
- Μετάνοια
- Μοναχισμός
- Μυστήρια
- Μυστήριο Ευχελαίου
- Νέα Τάξη Πραγμάτων
- Νηστεία
- Νηστίσιμα Γλυκά
- Νηστίσιμα Φαγητά
- Ο Αόρατος Πόλεμος
- Ο Ιησούς Χριστός
- Οικογένεια
- Οικουμενισμός
- Ομιλίες
- Ονειρα
- Ορθοδοξία
- Ορθόδοξος Ναός
- Όρθος
- Παιδιά
- Παναγία
- Παρακλητικοί Κανόνες
- Πάσχα
- Πατερικά Κείμενα
- Πάχος
- Πεθερικά
- Πειρασμοί και Πάθη
- Πένθος
- Πεντηκοστή
- Περί Προσευχής
- Πίστη
- Πλάνη
- Πνευματικός αγώνας
- Ποιήματα
- Πολιτικός Γάμος
- Πονηρός
- Πόνος
- Πραγματικές Ιστορίες
- Προβληματισμοί
- Προηγιασμένες Λειτουργίες
- Προσευχές
- Προφητείες...
- Προφήτης Ηλίας
- Πρωτοχρονιά
- Σάββατο Λαζάρου
- Σαρκικές Επαφές
- Σοφία
- Σταυρός
- Συγχώρεση
- Συμβουλές
- Συνταγές (Μοναστηριακές)
- Σφράγισμα
- Τα 7 Θανάσιμα Αμαρτήματα και τα πάθη αυτών
- Τα ηλεκτρονικά βιβλία μας
- Ταινίες
- Τάματα
- Ταπείνωση
- Τελώνια
- Το Κερί.
- Τριώδιο
- Τσικνοπέμπτη
- Υγεία
- Υπακοή
- Υπερηφάνεια
- Υποκρισία
- Υπομονή
- Ύψωση Τίμιου Σταυρού
- Φανουρόπιτα
- Φιλία
- Φιλοκαλιά Ιερών Νηπτικών
- Φοβίες
- Φωτογραφίες
- Χαιρειτισμοί
- Χερουβικός Ύμνος
- Χριστιανικά Σύμβολα
- Χριστιανός
- Χριστούγεννα
- Ψαλμοί
- Ψέματα
- Ψυχή
- Ψυχοσάββατα
- Ωφέλιμα
- Internet
Βασιλική. Από το Blogger.
Καλώς Ήρθατε στο ιστολόγιο μας. Η προσπάθειά μας είναι μόνο προς Δόξαν Θεού..
Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2014
Print PDF
Τι σημαίνει ο όρος «Μακάριος;
Συνήθως η απάντηση στην προσφώνηση αυτή που δίνεται είναι «ευτυχισμένος» ή «ευλογημένος».
Όμως χωρίς ν’ αποκλείονται οι πιο πάνω ερμηνευτικές προσεγγίσεις, ο όρος «μακάριος» έχει κι ένα βαθύτερο νόημα. Κρύβει αλλά και αποκαλύπτει ένα ζωηρό μήνυμα που έχει σχέση με τον άνθρωπο ως ψυχοσωματική ολότητα που προσδιορίζει την παροντική καθώς και την εσχατολογική του προοπτική.
Ο όρος «μακάριος» τον οποίο ο Κύριος προτάσσει και επιστεγάζει την επί του Όρους Ομιλία, συνοψίζει όλο το νόημα και το πλήρωμα της οικονομίας του Χριστού σε σχέση με τον άνθρωπο.
Πώς νοείται και δικαιολογείται αυτό;
Η λέξη «μακάριος» είναι σύνθετη. Τα συνθετικά της μέρη είναι το «μα» και το «Κήρ». Τι σημαίνουν αυτά και πως λειτουργεί η σύζευξη τους;
Το «μα» είναι το αρνητικό μόριο «μη». Και το «Κηρ», όπως μας πληροφορεί η αρχαία ελληνική γλώσσα και μυθολογία, δήλωνε το πρόσωπο μιας θεάς, με κακοσήμαντο έργο: Να παρευρίσκεται αυτή αόρατα στην επιθανάτια κλίνη, για να συνοδεύσει την ψυχή του νεκρού στον Άδη. Ήταν λοιπόν η Κήρ η θεά, της οποίας η παρουσία και το έργο σημάδευε το θάνατο και την θλίψη του θανάτου.
Αλήθεια, υπάρχει πιο δυσβάστακτο γεγονός από τον θάνατο; Όλοι τον απεχθανόμαστε, αλλά και όλοι τον γευόμαστε στα πρόσωπα συγγενών και φίλων. Λέγοντας λοιπόν οι αρχαίοι το «μη Κηρ», είναι σαν να λέμε κι εμείς σήμερα «μακριά ο θάνατος».
Ασφαλώς ο θάνατος είναι αφύσικο στοιχείο της ζωής. Και μόνο η λέξη ζωή αποκλείει εξ ορισμού το θάνατο, υπ’ όψη όμως ότι ο Θεός είναι η αυτοζωή και ο χορηγός της ζωής. Γι’ αυτό και ο άνθρωπος επειδή πλάστηκε για να είναι αθάνατος, απεχθάνεται το θάνατο και θρηνεί γι’ αυτόν. Ο θάνατος είναι γεγονός μη αναστρέψιμο, δεν μπορούμε να τον αποφύγουμε. Πώς μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε;
Μ’ ένα και μόνο τρόπο που είναι και ο μοναδικός. Ποιος είναι αυτός; Να επανασυνδέσουμε τον εαυτό μας με το Θεό που είναι ο Κύριος της ζωής και ο νικητής του θανάτου. Αυτόν που συνέτριψε το κράτος του θανάτου. Αυτός μόνος διακήρυξε «εγώ είμι η ζωή και η ανάστασις και η ζωή». Και το απέδειξε.
«Μακάριος», λοιπόν, είναι αυτός που διασκεδάζει ή μάλλον υπερβαίνει και καταργεί το φόβο και το γεγονός του θανάτου. Το «μη Κηρ», δηλ. μη μου αναφέρεις και μη με καθιστάς κοινωνό της πραγματικότητας του θανάτου, μετακενούται στον απ. Παύλο, όπως και σε κάθε πιστό, ως αναστάσιμος διθύραμβος: «Εάν τε ουν ζωμεν εάν τε αποθνήσκομεν, του κυρίου έσμεν» και «εμοί δε το ζειν Χριστός και το αποθανείν κέρδος».
Αυτό, λοιπόν, διαδηλώνει στη βιβλική γλώσσα ο όρος «μακάριος». «Μακάριος» νοείται αυτός που δεν τον εγγίζει ο φόβος του θανάτου. Και αυτός είναι ο του Χριστού άνθρωπος. Όποιος έχει καταστήσει την καρδιά του και την ύπαρξή του «μονήν» του Χριστού, αυτός ποτέ δεν φοβάται τον θάνατον. «Μακάριοι» επομένως είναι αυτοί του στα μάτια του κόσμου μπορεί να θεωρούνται «ως μηδέν έχοντες και τα πάντα κατέχοντες».
Και η μακαριότητα συμβαίνει και λειτουργεί στο πρόσωπό τους ως εμπειρία, αφού οι ίδιοι ζουν το Χριστό και ο Χριστός ενοικεί μέσα τους ως «το πλήρωμα του πάντα εν πάσι πληρουμένου».
«Μακάριοι», λοιπόν, είναι οι χριστοτερπείς άνθρωποι.
Πηγή: περιληπτική διασκευή άρθρου του κ. Ν. Νικολαίδη, καθ. θεολ. σχ. Παν. Αθηνών, από το περιοδικό «Λυδία»
Πηγή:agiabarbarapatras
ΕτικέτεςΑπορίες
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σας ευχαριστούμε για τα σχόλιά σας! Θα δημοσιευτούν ύστερα απ' την αναθεώρηση!